“Tota la meva vida m’he vist guiat, i gairebé fascinat, per una noció que utilitzen els etnòlegs que, com nosaltres, han de fer aquesta transmissió d’una manera ben diferent: la noció, que és el títol d’un llibre de Levi-Strauss, és “la mirada allunyada”. És evident que la mirada allunyada potser no té tan sols més perspectiva, més imparcialitat, sino que veu les coses dins d’un conjunt que la mirada de més a prop no perme abastar. La mirada propera ens ofusca. la mirada allunyada ens permet veure-hi millor. És la vella tècnica simbòlica dels mosaics que data de l’època anterior a Crist. Imagineu una paret i un mosaic figuratiu. Acosteu hi el nas: no hi veieu res més que que els petits cairons. Cal que us allunyeu perqué el dibuix aparegui, perque allò tingui un significat. (…) no pas dient que la mirada allunyada és millor, sinó dient simplement que la mirada allunyada és diferent.”
El patrimoni a escena. Jean-Claude carrière. Revista Nexus, 38

 

Advertisements